Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki dostępu w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Wczytywanie...
  • PROMOCJA! Darmowa dostawa już od 300 zł
    szczegóły
    Kupujesz na firmę? Skontaktuj się z nami
    szczegóły
Kategorie

Reklamacja zakupów przez Internet

Paweł Paszkowski
Utworzono: 2014.03.06
Doceń i poleć nas
0
0

Dziewczyna robiąca zakupy przez Internet

Nie każdy konsument jest świadomy, że w przypadku dokonywania zakupów przez Internet, przysługuje mu tzw. prawo do namysłu. Oznacza to, że ma 10 dni kalendarzowych, w trakcie których może odstąpić od umowy i zwrócić niechciany towar, bez konieczności uzasadniania przyczyny. Termin ten liczy się od dnia wydania towaru, a gdy sprawa dotyczy świadczenia usługi— od dnia zawarcia umowy.

 

Chcąc odstąpić od umowy, należy we wskazanym terminie wysłać do przedsiębiorcy stosowne pisemne oświadczenie. Na wypadek ewentualnych komplikacji warto zachować dowód nadania i doręczenia takiego dokumentu. Najlepiej zatem wysłać oświadczenie listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W ciągu 14 dni na własny koszt należy również odesłać zakupiony towar w stanie niezmienionym, tj. bez uszczerbku. Natomiast przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot towaru oraz zwrócić klientowi równowartość ceny towaru, a także doliczone do niej wcześniej koszty przesyłki.

 

Z kolei reklamując wadliwy produkt zakupiony drogą internetową, mamy prawo domagać się nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru. W przypadku, gdy te żądania okazują się niemożliwe do spełnienia, gdyż wymagają nadmiernych kosztów lub narażają nas na znaczne niedogodności, wówczas możemy domagać się obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy. Podobnie postępujemy w sytuacji, gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie.

 

W takiej sytuacji do sprzedawcy wysyłamy odpowiednie pismo, w którym powinna znaleźć się data zawarcia sprzedaży, informacja, czy roszczenie wynika z gwarancji, czy niezgodności towaru z umową, zapłacona kwota i metoda płatności, przyczyna reklamacji, żądanie, np. wymiana towaru, zwrot pieniędzy oraz dodatkowe dane, ułatwiające identyfikację, np. numer zlecenia albo klienta.

 

Przy zakupie niektórych towarów lub usług nie przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy. Ma to miejsce w przypadku towarów wykonanych na specjalne zamówienie, a także gdy kupujemy towary, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub, które ulegają szybkiemu zepsuciu, np. żywność. Nie możemy zareklamować również płyt oraz innych nośników programów, nagrań audiowizualnych i wizualnych, gdy usunęliśmy ich oryginalne opakowanie, gdyż jest to objęte tzw. klauzulą celofanową.