Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki dostępu w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Wczytywanie...
  • PROMOCJA! Darmowa dostawa już od 300 zł
    szczegóły
    Kupujesz na firmę? Skontaktuj się z nami
    szczegóły
Kategorie

Jak wybrać opony rowerowe?

Paweł Zawadzki
Utworzono: 2014.04.03
Doceń i poleć nas
0
0

Srebrny rower górski

 

Od rodzaju opon założonych w rowerze zależy jakość jazdy, nasze bezpieczeństwo oraz to, jakie trasy powinniśmy wybierać. Warto więc posiadać pewną wiedzę na ich temat. Gdy zdecydujemy się na ich wymianę, gdyż stare uległy zużyciu lub dlatego, że chcemy je dopasować do swoich potrzeb, powinniśmy zwrócić uwagę na ich wielkość, szerokość, materiał, z którego są wykonane oraz powierzchnię. Pamiętajmy, by regularnie sprawdzać zużycie bieżnika, gdyż jego zły stan może doprowadzić do poślizgu i nieprzyjemnego upadku.

W Polsce przyjęło się oznaczać wielkość kół w calach. Najpopularniejsze rozmiary to 16, 20, 24, 26 i 28 cali. Rzadziej spotyka się 29-tki, stosowane ostatnio coraz częściej w rowerach MTB. Opis opony w postaci: "średnica obręczy x szerokość gumy" powinien się znajdować na jej boku. Dobierając jej wielkość do naszego roweru warto jednak sprawdzić, ile dokładnie wynoszą jej parametry w milimetrach, czyli w tak zwanym standardzie ISO, gdyż wymiary w calach są dość umowne, przez co łatwo o pomyłkę. Te dane również zwykle umieszczone na bocznej krawędzi koła (szerokość-średnica).

 

 

 

Typ bieżnika w oponie dobieramy do stylu naszej jazdy i nawierzchni, po których podróżujemy najczęściej. Agresywna jazda, z głębokim wychylaniem się na zakrętach wymaga opon o wysokich i twardych klockach po bokach. Szybkiej jeździe sprzyja niski bieżnik, wykonany z miękkiej gumy. Na trasy suche poleca się gęsto ustawione klocki, zaś podczas przepraw przez błotne bezdroża znacznie lepiej sprawdzą się klocki rzadkie i stosunkowo niskie. Te ostatnie jednak będą hałasować, a więc stawiać większy opór w trakcie codziennej jazdy po utwardzonych drogach.

Opony typu semi slick, czyli o bardzo niskim bieżniku po środku oraz klockach po bokach, zapewniających przyczepność na zakrętach są chyba najbardziej uniwersalnym rodzajem ogumienia, zalecanym do miejskiej jazdy. Typowe slicki są zupełnie gładkie, dzięki czemu stawiają minimalny opór, umożliwiając bardzo szybką jazdę. Nadają się jednak tylko na suche, utwardzone drogi. Ciekawostkę stanowią tzw. opony kevlarowe, inaczej zwijane, które są lżejsze od klasycznych gum i często stosowane są przez kolarzy w wyścigach.