Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki dostępu w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Wczytywanie...
  • PROMOCJA! Darmowa dostawa już od 300 zł
    szczegóły
    Kupujesz na firmę? Skontaktuj się z nami
    szczegóły
Kategorie

Jak naprawić przebitą dętkę w rowerze?

Dorota Piotrowska
Utworzono: 2013.08.08
Doceń i poleć nas
0
0

Rower na łące

Niemiła przygoda w trakcie wycieczki rowerowej może przydarzyć się każdemu niezależnie od doświadczenia i umiejętności kolarskich. Chwila nieuwagi, podczas której najedziemy na szkło z rozbitej butelki lub niewielki gwóźdź może spowodować przebicie dętki i zakończyć naszą podróż w bardzo nieprzyjemny sposób. Mamy szczęście, jeśli zdarzy się to w pobliżu miejsca naszego zamieszkania, lecz co zrobić, gdy "złapiemy gumę" wiele kilometrów od domu?

 

 

Przede wszystkim nie traćmy głowy. Oczywiście najlepiej będzie, jeśli wcześniej odpowiednio przygotujmy się na każdą ewentualność. Planując przejażdżkę na dalekie dystanse powinniśmy zabrać ze sobą parę przydatnych narzędzi jak: pompka rowerowa, zapasowa dętka lub zestaw do jej naprawy z łatkami (do kupienia w specjalistycznych sklepach), łyżka do ściągania opony i, jeśli jest to potrzebne, odpowiednie klucze do zdejmowania koła. Cały ten ekwipunek możemy przewozić w plecaku lub, co jest wygodniejsze, w saszetce lub sakwie umieszczonej np. na ramie pod siodełkiem.

 

 

Kiedy dojdzie do przebicia dętki, powinniśmy wpierw zdjąć koło, otwierając trzymające je zaciski albo też, gdy rower nie jest w nie wyposażony, odkręcając przymocowujące je śruby za pomocą odpowiednio dobranego klucza. Następnie przy użyciu specjalnej łyżki zdejmijmy oponę. Nie należy do tego celu używać śrubokręta czy innych ostrych narzędzi, gdyż moglibyśmy dodatkowo uszkodzić gumę. Dokładnie obejrzyjmy wnętrze zdjętej opony, zwracając uwagę, czy nie pozostały w niej żadne przedmioty, jak kamienie albo kawałki szkła. Jeśli chcemy założyć nową dętkę, podpompujmy ją lekko i włóżmy do opony, a całość naciągnijmy na obręcz, zaczynając od wentyla, który umieszczamy w otworze w obręczy. Następnie dociśnijmy ją wzdłuż osi i równomiernie i dopompujmy.

 

 

Natomiast kiedy chcemy jedynie załatać dziurę, by ją zlokalizować, pompujemy lekko dętkę, obserwując, którędy ulatuje z niej powietrze i oznaczmy to miejsce. Po spuszczeniu powietrza, oczyszczamy je papierem ściernym, dołączonym zwykle do zestawu naprawczego, pokrywamy klejem i po kilkudziesięciu sekundach dociskamy do niego również posmarowaną klejem łatę. Po kilku minutach dętka jest już sprawna i gotowa do ponownego użytkowania.