Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki dostępu w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Wczytywanie...
  • PROMOCJA! Darmowa dostawa już od 300 zł
    szczegóły
    Kupujesz na firmę? Skontaktuj się z nami
    szczegóły
Kategorie

Dlaczego nie powinniśmy zwalniać dziecka z WF-u

Anna Pytel
Utworzono: 2014.01.30
Doceń i poleć nas
0
0

Dzieci na rowerach

Niektóre dzieci niechętnie uczestniczą w lekcja wychowania fizycznego i pod byle pretekstem proszą rodziców o napisania zwolnienia. Z kolei opiekunowie ulegając prośbom, zamiast pomagać, w rzeczywistości szkodzą swoim latoroślom, bowiem niedobór aktywności fizycznej u rozwijającego się dziecka skutkuje m.in. wadami postawy, słabą sprawnością fizyczną, szybkim męczeniem się i otyłością.

Rodzić chętnie zwalniający swoją pociechę z zajęć WF-u powinien być świadomy, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w ciągu semestru może wystawić zwolnienia na nie więcej niż 2 tygodnie. Zwolnienie na dłuższy okres może wypisać lekarz i musi zostać zaakceptowane przez dyrektora szkoły. Natomiast całkowicie zwolnieni z zajęć wychowania fizycznego mogą być uczniowie z poważnymi dysfunkcjami narządu ruchu, czy zaburzeniem funkcjonowania układu krążenia.

Tymczasem dziecko nie cierpiące na powyższe choroby, czy zaburzenia powinno odnaleźć radość z uprawiania aktywności fizycznej. Z pewnością uczestnictwo na lekcja WF-u pociąga za sobą ogromny stres i lęk związany z pokazaniem własnego i możliwością ośmieszenia się z powodu słabych możliwości fizycznych. Jednak już od najmłodszych lat należy uświadamiać dziecko, że ruch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i zachowania równowagi organizmu. Pozwala odreagować napięcie, negatywne emocje, a także „odświeża” umysł i wspomaga przyswajanie wiedzy.

 

Z kolei zespołowe formy aktywności fizycznej przyczyniają się do rozwoju emocjonalnego dziecka oraz zdobywania umiejętności funkcjonowania w grupie. Co więcej, dzięki grom i zabawom zespołowym dziecko poznaje i uczy się akceptować ograniczenia fizyczne nie tylko swoje, ale i kolegów. Ponadto, uczy się pracy w zespole, współzawodnictwa, pomagania innym oraz współodpowiedzialności za osiągnięcia i wyniki grupy, a także przyjmowania porażek.

 

 

 

Nie wolno na siłę zmuszać dziecka do ćwiczenia na lekcji WF-u, gdy związane jest ono z ogromnym stresem. W takiej sytuacji należy postarać się o to, by miało ono możliwość uczestniczenia w aktywności ruchowej poza szkołą. Dziecko same powinno wybrać dyscyplinę, która najbardziej je interesuje. Może to być pływanie, karate, łyżwy, jazda konna, piłka nożna, taniec, balet. Najważniejsze, by sprawiała mu radość, gdyż wówczas wysiłek fizyczny będzie traktować jak przyjemne spędzanie wolnego czasu, a nie jako dodatkowy obowiązek.