Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki dostępu w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Wczytywanie...
  • PROMOCJA! Darmowa dostawa już od 300 zł
    szczegóły
    Kupujesz na firmę? Skontaktuj się z nami
    szczegóły
Kategorie

Ćwiczenia domowe dla dzieci z dysleksją

Anna Pytel
Utworzono: 2014.01.21
Doceń i poleć nas
0
0

Ćwiczenia domowe dla dzieci z dysleksją

Dysleksja rozwojowa nie jest chorobą, lecz zaburzeniem, objawiającym się trudnościami w nauce czytania i poprawnej pisowni. Istnieje kilka odmian tego zaburzenia, a jego objawy zmieniają się na poszczególnych etapach rozwoju i edukacji. Należy mieć na uwadze, że dysfunkcja ta nie ustępuje samoistnie, lecz stanowi problem, z którym dana osoba musi zmagać się przez całe życie.

Dzieci, u których stwierdzono to zaburzenie oprócz korzystania z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych prowadzonych w szkole, bądź w poradni psychologiczno-pedagogicznej, powinny również ćwiczyć w domu. Jednogodzinna terapia u specjalisty raz w tygodniu to za mało, ważne jest zatem, by rodzić codziennie poświecił dziecku kilka minut na wspólne ćwiczenia i zabawy, rozwijające umiejętności czytania i pisania.

Wśród ćwiczeń usprawniających analizator wzrokowy znajdziemy gry w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe; rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie; wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, czy wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach, a także usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne. Ponadto możemy dziecku zaproponować dobieranie par identycznych obrazków; wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach; układanie puzzli lub pociętych ilustracji; rysowanie z pamięci lub pod dyktando; wyodrębnianie sylab w wyrazach; wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych, czy wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach, np. „Jakie słowa kryją się w wyrazach: słońce, kotwica?”.

 

 

Ćwicząc analizator słuchowy możemy zaproponować dziecku zabawę w głuchy telefon; wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez rodzica; kończenie rozpoczętych zdań lub sylab; dzielenie zdania na wyrazy i wyrazu na sylaby; liczenie słów w zdaniu; różnicowanie znaczenia wyrazów, które brzmią podobnie, np. „Wymów i powiedz, czym się różnią słowa: panna – pana, kura – góra” 

 

Jednym z problemów dzieci z dysleksją jest trudność czytania ze zrozumieniem. Ćwicząc tą umiejętność możemy wypełniać luki w tekście; nadawać tytuły akapitom przeczytanego tekstu; rozwiązywać rebusy; tworzyć pytania do przeczytanego tekstu; a także czytać z przesłonką, tak by najpierw było widać pojedyncze wyrazy, aby dziecko stopniowo mogło odkrywać całą linijkę tekstu.

 

 

Ważne są również ćwiczenia ortograficzne: krzyżówki ortograficzne, tworzenie wyrazów pokrewnych do wyrazów z trudnością ortograficzną, np. śnieżyca-śnieg; podanie zasad ortograficznych uzasadniających pisownię trudnego wyrazu. Wskazane jest, by dziecko miało zeszyt, który stopniowo będzie przekształcał się w jego własny słownik ortograficzny. Notując w nim wyrazy, których pisownia sprawia mu trudność, powinno zaznaczać kolorem kłopotliwą literę. Obok należy umieścić uzasadnienie jego pisowni oraz wyrazy pokrewne, przysłowia, wyrażenia i związki frazeologiczne do danego wyrazu i słowa z rodziny wyrazów. Dziecko może również wykonywać rysunki, które pomogą mu zapamiętać trudny wyraz.